Modul în care MWE Networks lansează tot mai multe posturi noi, similar cu alte două companii naționale în trecut.
Strategia companiei MWE Networks (Michal Winnicki Entertainment Networks) de a lansa 11 posturi noi este unică în Polonia având în vedere faptul că 10 dintre ele vor înlocui jumătate din posturile internaționale ale Paramount Skydance (fuzionată dintre Paramount Global și Skydance Media) și AMC Networks International UK pe care le vor închide în Polonia la finalul acestui an.
Cu toate acestea dacă ne uităm pe piața internațională, putem constata că acest model a mai fost folosit în alte țări, dar puține la număr și ne referim la Ungaria și România cărora companiile TV2 Media Csoport din Ungaria și Clever Group din România au lansat tot mai multe posturi pe bandă rulantă în trecut iar una din companii a încercat chiar să le lanseze decât doar jumătate din cele planificate.
Recomandări Extra trece în revistă lansările pe bandă rulantă de către companii după perioadă.
1. TV2 Media Csoport (2016)
La câteva luni după ce Andrew Vajna, producătorul unor filme de la Hollywood precum Rambo, Terminatorul 3 și Total Recall a preluat conducerea, TV2 Media Csoport, compania care avea doar patru posturi TV (TV2, Super TV2, FEM3 și PRO4) a pregătit un plan de extindere prin lansări de canale suplimentare, un plan pus la cale încă de la începutul anului 2016.
Compania-lider pe segmentul televiziunii din Ungaria a planificat atunci lansarea a nu mai puțin de 8 posturi TV, dintre care 2 care înlocuiesc posturile FEM3 și PRO4. Primele posturi suplimentare pregătite pentru lansare în a doua jumătate a anului 2016 au fost Kiwi TV, Chili TV, Joy TV, Mozi+, Prime TV, Izaura TV și Zenebutik la care s-au adăugat ulterior și Humor+ și Spiler TV. Aproape toate posturile menționate au fost anunțate prima dată în mai 2016 în cadrul evenimentului Media Hungary 2016, cu excepția Humor+ și Spiler TV care au fost anunțate ulterior în acel an.
De asemenea posturile Kiwi TV, Chili TV, Joy TV (ulterior FEM3), Mozi+, Prime TV, Izaura TV, Zenebutik dar și postul existent Super TV2 au fost licențiate în România la Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) încă din luna iulie pe societatea CEE Broadcasting Co. SRL, cu sediul în București și care este deținut de TV2 Media Csoport din Ungaria. În octombrie a urmat și licențierea Humor+ tot în România. Spiler TV a fost inițial licențiat în Ungaria, însă din 2018 a fost trecut pe licența din țara noastră.
Potrivit planurilor inițiale Prime ar fi urmat să înlocuiască FEM3 iar Joy TV să preia tematica postului din urmă, însă din cauza unor conflicte privind drepturile de autor ale revistei maghiare Joy, compania a decis ca FEM3 să rămână, dar cu condiția să fie mutat pe o frecvență separată (unde trebuia să fie Joy TV). Totodată Spiler TV ar fi urmat să fie un post pentru bărbați (preluând tematica fostului post PRO4) dar extinsă cu competiții sportive, însă într-un final a fost stabilit ca Spiler TV să fie post de sport deși a introdus în grilă și documentare reality dedicate bărbaților.
Primul post suplimentar lansat a fost Mozi+ pe 11 iulie 2016 în locul PRO4 care a fost închis. Mozi+ difuzează filme și este concurentul Film+. A urmat Spiler TV care a fost lansat pe 13 august 2016 odată cu începerea sezonului regulat din Premier League (căruia compania deținea drepturile de difuzare) iar 2 zile mai târziu au intrat în emisie posturile Izaura TV (post de seriale de dramă non-americane) și Zenebutik (post de muzică).
Pe 5 septembrie 2016 a fost lansat Prime TV care a înlocuit postul existent FEM3 pe frecvența veche, fiind mutat pe o altă frecvență. Prime TV este de altfel rivalul lui Cool TV, ambele posturi difuzând conținut similar (filme și seriale). Din 26 septembrie TV2 Media Csoport a mai lansat alte două posturi: Kiwi TV (post pentru copii) și Chili TV (post de documentare și emisiuni culinare). Ultimul din urmă a fost redenumit la începutul anului 2018 în LiChi TV din cauza conflictului cu AMC Networks International privind numele similar cu TV Paprika.
Iar pe 30 octombrie 2016 a lansat Humor+, canal de sitcom-uri și seriale de comedie, concurent cu Comedy Central Ungaria. Postul a fost ultimul din cele 8 pregătite de compania maghiară pentru lansare. Potrivit verificărilor noastre TV2 Media Csoport a lansat posturile pe bandă rulantă timp de 4 luni (iulie-octombrie 2016) cărora a investit în conținut.
Trebuie precizat că în anii ulteriori compania a lansat încă trei posturi: Spiler 2 TV (august 2018), Moziverzum (februarie 2019) și Jocky TV (februarie 2019), în 2020 a redenumit posturile Humor+, Kiwi TV și LiChi TV în TV2 Comedy, TV2 Kids și TV2 Sef iar în martie 2024 a redenumit FEM3 în TV2 Klub.
Clever Group (2022-2025)
Compania clujeană Clever Group, care a cumpărat multe posturi precum Look TV (actualul Prima Sport 2), Look Plus (actualul Prima Sport 1), Prima TV, Cinemaraton, Cinema Est și Medika TV cu ani în urmă a continuat expansiunea portofoliului său de canale TV planificând lansarea a 10 noi canale. Primul dintre ele a fost Cinema Asia din partea societății Diplomatic Digital care a primit licență în ianuarie 2022.
Apoi, două luni mai târziu a solicitat licențe pentru celelalte 9 posturi Prima, dintre care unul pe societatea Clever Media Network. Cele 8 licențe solicitate de societatea Clever Business Transilvania sunt Prima News, Prima Comedy, Prima History, Prima Food & Travel, Prima Show, Prima Wild, Prima Traditional Music și Prima Shop 24 iar a noua licență, Prima Sport 5 a fost solicitată în același timp de societatea Clever Media Network.
Trebuie menționat că Clever Group a încercat timp de 3 ani să lanseze toate posturile menționate și chiar a încercat să investească în conținut pentru fiecare post, însă lucrurile n-au ieșit bine sub așteptări. Una din greșeli a fost bugetele mici puse la dispoziție în condițiile în care compania cumpărase tot mai multe posturi cu ani în urmă. Cea mai importantă achiziție a fost în 2020 când a cumpărat Prima TV pentru suma de 5 milioane de euro (în jur de 25 milioane de lei) după 5 ani în care principalul post a fost în insolvență (prin fostul proprietar Prima Broadcasting Group, deținut de fondatorul Cristian Burci).
Revenind la posturile suplimentare, compania clujeană a început lansările cu postul sportiv Prima Sport 5 care a fost lansat mai întâi în teste pe 7 octombrie 2022 iar o zi mai târziu și-a făcut intrarea oficială în emisie. O lună mai târziu, pe 11 noiembrie a urmat Prima News, care emitea în teste, inclusiv în partaj cu fostul post Profit News. La lansarea oficială din 8 decembrie a aceluiași an postul a oprit partajul cu Profit News doar pentru ca ulterior să facă rocada de licență cu acesta din urmă, alături de lansarea Prima Comedy în locul Cinema Est pe vechea frecvență.
Cu toate că Prima Comedy a început în grabă difuzând doar sitcom-uri de la Prima TV, postul a trecut la programul oficial abia pe 1 aprilie 2023 difuzând și sitcom-uri străine, însă nu au mai fost cumpărate alte seriale noi pentru acest post în ultimii 2 ani. Recomandări Extra a redactat anul trecut situația și eșecul postului Prima Comedy încă din start, deși postul încă mai emite cu un conținut slab.
În contextul situației de mai sus Clever Group a renunțat în mai 2023 la licența Cinema Asia, iar mai târziu, în toamna 2023 a renunțat și la licențele Prima Show, Prima Wild, Prima Traditional Music și Prima Shop 24 nelansate păstrând în continuare licențele pentru Prima History și Prima Food & Travel care încă erau în curs de lansare.
Ulterior, pentru a lansa Prima History compania a aplicat aceeași rocadă de licență la Cinema Est, dar de data aceasta fără să mute numele menționat pe o altă licență căruia emite în prezent Nostalgia TV. Astfel pe 7 decembrie 2023 Cinema Est (care difuza doar filme românești) a devenit Prima History (care difuzează doar documentare românești de istorie).
Ultimul an de lansări de canale suplimentare pentru Clever Group a fost 2024, căruia această strategie a vizat și Republica Moldova, dar mai întâi compania a lansat pe 1 aprilie 2024 Prima Food & Travel... pe în locul Arcadia TV Word România (care emitea pe o licenţă din Liechtenstein). Înainte de lansare, compania a băut palma cu Arcadia Television pentru a cumpăra Arcadia TV World România pentru a lansa postul menționat mai sus, care la aceea vreme emitea separat în teste încă din februarie. Ulterior, în luna mai Prima Food & Travel a devenit Prima World după o scurtă perioadă cu numele vechi.
Vara 2024 a fost anotimpul potrivit pentru Clever Group conform căruia a lansat versiunile locale ale Prima TV și Cinemaraton în Republica Moldova pe licențe luate de la CNA încă din primăvară. Astfel Cinemaraton Moldova a fost lansat pe 1 iunie 2024 iar Prima TV Moldova a urmat același exemplu abia o lună mai târziu. Aproape de finalul anului 2024 a lansat în cele din urmă ultimul post rămas și anume Nostalgia TV, căruia nu a fost aplicată rocada de licențe, postul fiind retransmis gratuit în primul an de emisie către toți operatorii.
Așadar, potrivit verificărilor noastre, Clever Group a lansat din cele 10 posturi TV planificate, doar 5 canale: Prima Sport 5, Prima News, Prima Comedy, Prima World și Nostalgia TV în timp ce postul planificat Prima History a fost pus în aplicare ca rebrand a postului Cinema Est. Din aceste posturi doar două au fost lansate prin rocadă de licențe în decembrie 2022: Prima News și Prima Comedy în locul Cinema Est (actualul Prima History) și Profit News (închis anul acesta).
Este un caz rar ca o companie autohtonă cu posturi de televiziune liniare sau FAST să poată lansa pe bandă rulantă o serie de posturi TV în doar câteva luni. MWE Networks din Polonia devine a treia companie din Europa Centrală și de Est care urmează acest exemplu după TV2 Media Csoport din Ungaria și Clever Group din România. Rămâne de văzut în următoarele luni cum va funcționa strategia companiei poloneze asupra noilor sale posturi.
Comentarii
Trimiteți un comentariu